Social Videos Downloader

Translate this blog content ;)

Thursday 13 December 2012

5 PUNCA terlebih berbelanja

5 PUNCA terlebih berbelanja



Berbelanja untuk diri sendiri tidak ada salahnya, tetapi ia haruslah dilakukan dengan penuh tanggungjawab. Berikut beberapa alasan yang sering dijadikan sebab mengapa kita sering terlebih dalam soal berbelanja.


1. Perasaan berhak
Ada kalanya kita berbisik mengatakan "Aku berhak berbelanja untuk diri sendiri setelah penat bekerja". Maka akhirnya, kita akan berkunjung ke kedai dan membeli cakera padat artis kegemaran ataupun membeli handbag cantik yang berjenama. Ada juga di antara kita yang mementingkan nilai persahabatan dan mahu diterima oleh rakan-rakan. Ini menyebabkan kita membeli barangan yang tidak diperlukan semata-mata kerana ingin diterima oleh kumpulan.

2. Sedih dan kecewa
Sesetengah kita berbelanja apabila berasa sedih dan kecewa. Ketika bergaduh dengan teman lelaki, rakan atau adik-beradik, kita akan teringin berbelanja, kononnya untuk mengubat kesedihan dan kekecewaan. Dan seringnya kita beranggapan organ lain akan memahami mengapa kita berbelanja untuk menyedapkan perasaan. Jika anda mengalami masalah ini, pastikan anda berkongsi kesedihan dan kekecewaan dengan seseorang yang memahami diri anda.

3. Hobi berbelanja 
Hobi bertujuan untuk memenuhi masa lapang. Dan yang menariknya, ada di antara kita yang mempunyai hobi berbelanja. Tidak dinafikan, berbelanja menjadi hobi kebanyakan rakyat Malaysia. Lihat sahaja di hujung minggu, gedung-gedung membeli belah akan dipenuhi oleh ramami orang yang tidak tahu bagaimana menggunakan masa lapang selain berbelanja. Kita perlu sedar bahawa selain mempunyai hobi berbelanja, ada banyak hobi lain yang lebih bermanfaat.

4. Membeli pada harga tawaran 
Ramai di antara kita yang terperangkap dengan alasan ini. Apabila melihat papan iklan jualan dengan harga tawaran, maka kita akan bersiap sedia untuk pergi membelinya. Apa yang boleh dilakukan ialah dengan cara menangguhkan pembelian. Pulang ke rumah untuk membuat pertimbangan yang sewajarnya dan kembali semula ke kedai untuk mendapatkan barang yang hanya diperlukan.

5. Menggunakan hutang dan tidak bajet
Tidak dapat dinafikan bahawa ramai yang menggunakan alasan ini dan tidak kurang juga yang terperangkap dengan alasan ini. Selalunya apabila kekurangan wang, kita akan segera menyelesaikannya dengan menggunakan kad kredit. Untuk mengatasi perangkap ini, adalah bijak jika kita serius mengikuti bajet yang telah diatur.

No comments:

Post a Comment